Akumulator elektrolityczny składa się z elektrod w postaci płytek ołowianych, zalanych roztworem kwasu siarkowego.
Roztwór kwasu siarkowego jest niezwykle żrący i niebezpieczny.
Nie wolno dopuścić do kontaktu elektrolitu z ciałem. W przypadku
kontaktu elektrolitu z ciałem należy niezwłocznie zdjąć nasiąknięte
nim ubranie, nie wolno jednak zrywać części ubrania, która
przykleiła się do ciała – należy to pozostawić fachowej opiece
lekarskiej. Miejsce oblania należy natychmiast zmyć dużą ilością
czystej, bieżącej wody. Oparzenia elektrolitem należy dodatkowo
przemyć 1% roztworem wodorowęglanu sodu (sól kuchenna)
lub zwykłym mydłem (odczyn zasadowy), pozwoli to na
zobojętnienie kwasu. Nie wolno stosować jakichkolwiek maści.
Oparzenie należy zabezpieczyć jałowym opatrunkiem.
Rany powstałe w wyniku oparzenia kwasem goją się bardzo
trudno, w celu uniknięcia dalszych komplikacji, należy
niezwłocznie skontaktować się z lekarzem.
Aby podłączyć akumulator do rozrusznika silnika należy:
- Wyłączyć silnik jeżeli pracuje.
- Podłączyć przewód “+” akumulatora do bieguna “+” rozrusznika.
- Podłączyć przewód “-” akumulatora do masy.
Aby odłączyć akumulator od rozrusznika silnika należy:
- Wyłączyć silnik jeżeli pracuje.
- Odłączyć przewód “-” akumulatora od masy.
- Odłączyć przewód “+” akumulatora od bieguna “+” rozrusznika.
Podczas podłączania/odłączania przewodów akumulatora należy
zachować maksymalną ostrożność. Podłączanie/odłączanie
przewodów w niewłaściwy sposób może spowodować uszkodzenie
akumulatora oraz niektórych elementów układu elektrycznego
silnika, co nie jest objęte gwarancją. Może to również być
przyczyną powstawania iskier, co w efekcie może doprowadzić do
wybuchu akumulatora i poparzenia operatora elektrolitem.
Loncin Polska Sp. z o. o. wraz nie ponosi odpowiedzialności za
użytkowanie akumulatora i silnika niezgodne z zaleceniami
opisanymi w niniejszej instrukcji obsługi.
Akumulator należy regularnie ładować. Nie należy pozostawiać
akumulatora w stanie wyładowania. Może to prowadzić do
skrócenia żywotności akumulatora, a nawet do jego całkowitego
zniszczenia, co nie jest objęte gwarancją.
Aby naładować akumulator należy:
- Wyłączyć silnik jeżeli pracuje.
- Odłączyć przewody akumulatora (najpierw „-”, następnie „+”).
- Odkręcić śruby mocujące akumulator do obudowy urządzenia.
- Ustawić akumulator na równej, twardej powierzchni, w dobrze wentylowanym miejscu.
- Podłączyć zaciski prostownika do akumulatora (najpierw „+” do „+”, następnie „-” do „-”).
- Wtyczkę prostownika podłączyć do gniazda prądu zmiennego i włączyć prostownik. Akumulator ładować przez kilka godzin, małym prądem (zgodnie ze specyfikacją producenta akumulatora).
- Po zakończeniu ładowania prostownik należy wyłączyć, po czym odłączyć go od akumulatora (najpierw „-”, następnie „+”).
- Zamontować akumulator na jego pierwotne miejsce i za pomocą uprzednio wykręconych śrub zabezpieczyć przed przemieszczaniem.
- Podłączyć układ elektryczny silnika do akumulatora (najpierw „+” do „+”, następnie „-” do „-”).
Opary elektrolitu są niebezpieczne dla zdrowia, należy unikać ich
wdychania. Ładowanie akumulatora elektrolitycznego powinno
odbywać się w dobrze wentylowanym miejscu. Należy pamiętać, żę
wodór wydzielany w trakcie ładowania akumulatora w połączeniu
z tlenem stanowi mieszankę samozapłonową – wybuchową. Jeżeli
akumulator jest ładowany w pomieszczeniu, należy zapewnić
odpowiednią wentylację tego pomieszczenia.